Historie i hverdagen

english.stackexchange.com

Her har historien blitt brukt som en opplevelse. En bit av historien er tatt opp og frem, og blitt brukt med et formål der man vil oppleve å ha det gøy. Det ligger ikke så veldig mye baktanke rundt selve festen og temaet som ble brukt, og på mange måter kan vi her trekke inn eksistensiell og moralsk bruk av historien, der de på mange måter mintes og gjenoppdaget en historisk hendelse. Utfallet ble dessverre alt annet enn hva man hadde trodd. En bit av kommersiell historiebruk sniker seg også inn, der vakter gikk med uniformer og lekesverd- her er det forsøkt å gjenskape så mye som mulig.

Hvorfor akkurat denne del av historien ble valgt, er ikke godt å si. Man vil tro at folk flest trår varsomt rundt slike sensitive hendelser, og har fått nok lærdom(vitenskapelig) til å vite hvordan man bruker denne type historie og ikke. Men her har vi altså et meget godt eksempel på hva som kan og har gått galt ved feil bruk av historie. Det kommer nok ikke som noe sjokk at temaet vakte stor oppsikt hos folk flest, og sosiale medier bugner av kommentarer omkring dette:

 

«Det er virkelig historieløst. Det kan være mennesker der som personlig har slektninger som kan ha blitt drept under krigen. Da vi gikk, sto vi utenfor og advarte andre mot å gå inn»
(Maja Sandström, Nrk.no)

(Bildet er hentet fra english.stackexchange.com

 

Når blir nazier pirater?

Helt ute av kontekst kan nok dette spørsmålet ikke gi mye mening. Det gir faktisk heller ikke mye mening selv om du at dette er i forhold til hva som skjedde på Studentersamfundet. Så
jeg skal derfor prøve å utdype litt. Hvis du var et gjennomsnittlig medlem av befolkningen i den vestlige verden på 1700-tallet var nok de to aller verste tingene du visste om. 1.
Rival landet ditt, og 2. Pirater. Pirater ble sett på som de verste av de
verste, kjent for å voldta, plyndre, og ødelegge alt for generelt alle andre. Disse
verste av de verste forsvant så etter noen år og dukket opp igjen flere hundre
år senere som maskoter for barneprogrammer, og kostymer som unger gjerne vil
eie for å mye bedre etterligne pirater mens de leker… Da kan det nok hende du
nå forstår litt mer hva jeg mener med at nazier blir pirater. Når kommer naziene til
å slutte å være et sensitivt tema. Det er snart 80 år siden verstingene av
naziene forsvant, og fortsatt blir det store nyheter når folk på tull kler seg
opp som de på en tema fest. Det hadde nok ikke vært like stor pressemelding
hadde festen vært basert rundt pirater. Hva det vil si er at uansett hvor ille
noe er så kommer det en gang til å på ett eller annet vis bli ‘’barnevennlig.’’
I 1912 skjedde det som regnes som en av de største maritime katastrofene. Forliset
til Titanic; Det er derfor at rundt 100 år etter hendelsen ble det laget et hoppeslott
for barn og voksne basert rundt skipets siste øyeblikk…

Bilderesultat for titanic bouncy house slide

http://kjfg.net/product/titanic-slide/ (20.11.2017 16:12)

 

Da blir jo spørsmålet, hvor lenge er det til nazier blir barnekostymer og det blir lekt konsentrasjons leir i skolegården? Når blir 9/11 til det store nye hoppeslottet. En dag kan det jo også hende at barn etterligner IS terrorister. Det er hvertfall tydelig fra fortiden at folk etter hvert ikke bryr seg lenger.

 

Hvor går skillet?

Som vi nå har vist, er det å ha en nazi-tematisert fest et utgangspunkt for diskusjon. Med dette kan vi argumentere for en politisk-pedagogisk historiebruk som foregår bak kulissene. Selv om selve festen var for festens skyld, har problematikken med den vært ypperlig for illustrere og debattere hvordan noen former for historiebruk kan være kontroversiell. Et naturlig spørsmål som kan komme i farevannet av dette, er om hvor skillet for hvilken bruk av historie som er greit, og hvile former som ikke er det. Om du er blant de få som ikke skjønner hvorfor å ha en nazi-fest er problematisk(isåfall, hva gjør du på denne bloggen??), la oss gi deg følgende problemstilling; synes du det er greit om en gjeng tyskere arrangerer en 22.juli-tematisert fest? Så langt du ikke er en sadistisk jævel, så ser du nå poenget. Er det sånn at vi ikke skal ta opp de mørke sidene av historien? Ja, dette var et ledende spørsmål.

ed27c08417321242269906d3f413b74e.jpg
(Bilde hentet fra vg.no)

I et tidligere blogginnlegg, om monumenter og minnesteder, tok vi blant annet opp 22.juli minnesmerket. Som historiebruk er dette et godt eksempel på å ta opp et sårt tema fra fortiden, for å minne og prosessere. I tillegg er det eksempler på at hendelsen blir tatt opp i læringssituasjoner, enten som ren gjengivelse av hendelsene eller som eksempel på radikal nasjonalisme og høyrepolitikk. Alt dette er både god og viktig historiebruk – å være historien bevisst, og bruke den til et formål. Med nazi-festen forsvinner mye av disse underliggende konseptene, og og historiebruken blir svært overfladisk. Så er det ikke greit å ta opp de mørkere sidene av historien på en lett og morsom måte? Er ikke dett hele konseptet til South Park? Joda, satire er en god måte å få frem poeng på – men igjen, festen treffer ikke der heller.

south_park_still_h_2016.jpg
(Bilde hentet fra hollywoodreporter.com)

Vi har allerede touchet innom Karlssons typologier, og det er samtlige fra hans tabell som kan diskuteres i forhold til dette temaet. Vi kan for eksempel si at denne nazi-inspirerte festen kan ligne på vitenskapelig historiebruk, hvor tolkning og rekonstruering har vært forsøkt utforsket. Det kan imidlertid understrekes at det minner om et ganske dårlig forsøk, som ikke gav ønsket utfall. Vi kan også gjenkjenne eksistensiell bruk, hvor en forsøker å minnes en hendelse(på godt eller vondt), men igjen et heller dårlig argument for å forsvare valget av et slikt tema. Moralsk bruk av historien vil absolutt bli relevant i diskusjon om dette emnet, selv om typologien i seg selv ikke er innlysende sammenlignbar i dette tilfellet. Vi kan dog stille noen høytflyvende spørsmål som om dette var et forsøk på å gjenoppdage festlivet til en nazi, et forsøk på å ufarliggjøre et sårt tema og derav inspirere til rehabilitering, eller enkelt og greit en tanke om på-kanten-humor? Kanskje vi kan strekke oss så langt som å se sammenligninger med ideologisk bruk av historie, hvor vi kan mistenke nynazister i sving? Eller vi kan trekke tråder til ikke-bruk, hvor det er gjort et forsøk på å glemme eller skjule den mørke siden(som holocaust) ved å sette det i en situasjon med alkoholholdige drikker og diskolys? Who knows, konklusjonen er at Karlssons typologi ikke alltid er så entydig når det kommer å analysere historiebruk.

 

Ord til veis ende, med dikt og greier
Og med dette takker vi for oss en siste gang her på historychannel266. Det har vært en lang reise gjennom storm og uvær, med kaffekoppen på slep hver eneste gang. Med ukes-snacks og noen kilo ekstra, har vi i denne anledning laget et dikt som på en kort og konsis måte beskriver vår reise for dette semesteret:

«Takk»
Takk for alt kjære Exfac,
det har vært mye snikksnakk.
På godt og vondt vi har lært,
at vårt hjerte Exfac har nært.

Peace out.
(All rights reserved to the owner!!!)

Litteratur
https://www.nrk.no/trondelag/arrangerte-nazifest-pa-samfundet-i-trondheim-1.13775143

Leave a comment